ROZHOVOR
Rozhovor s Brentem Newittem z Aquasky
Musím přiznat, že jsem se na Aquasky vs Masterblaster těšila jak malý dítě na vánoce. Dorazila jsem do Roxy 5 minut před tim, než Brent z letiště. Hned jsme se dali do řeči a největším překvapením pro mě bylo, že je to sympaťák a nemá žádný hvězdný manýry! Interview s Brentem Newittem z Aquasky Přitom by i nárok měl po množstí alb a singlů , které v posledních 10-ti letech vydali..:)
Interview probíhalo až po jeho setu. Ten, jak všichni co jsme tam byli víme, byl naprosto skvělej! Už dlouho mě nikdo takhle neroztancoval! Po setu jsme si dali drink a začali s rozhovorem…
Jak jste se původně dali jako Aquasky dohromady?
Tak původně jsme před Aquasky každý dělali něco jinýho – Dave měl studio a Kieron tam nahrával d&b v neděli a já jsem tam nahrával v týdnu hiphop. Dave mi pouštěl Kieronovu hudbu a Kieronovi zas mojí hudbu, a oběma se nám líbilo co ten druhej dělá. Tak jsem se jednoho dne rozhodli, že uděláme všichni společnou věc(d&b) a to byl první Aquasky – Images na Mooving Shadow v 1995.
Každý z nás před tím už 5 let nahrával – Dave začal v 1991, Kieron v 1992 a já v 1993. A v roce 1995 se zrodil Aquasky.
Jakou má každý z vás roli v kreativním procesu?
No je to upřímně různý, každý dělá trochu ode všeho. Není to jako, že by si jeden sedl a napsal "drums" a někdo zas basy, prostě se to vždycky nějak vyvrbí samo. Třeba někdo má nápad na drum beat, někdo hraje basu a třetí udělá samply – střídá se to. Je to trochu neorganizovaný, ale organizovaný, jestli víš co myslim..
Momentálně Aquasky produkují našláplý breakový a d&b skladby. Kterým z těchto žánrů dáváte přednost?
No já osobně breakbeatu. Je to okolo 10 let, co dělám d&b a je to hodně omezený, není to tak dobrodružný jako to bylo když jsme začali dělat d&b. Mohl jsi toho s hudbou dělat o dost víc beze strachu z kritiky nebo takovejch věcí. Bylo to mnohem víc otevřený nápadům , jako to je teď s breakbeatem. Breakbeat je v začátcích, neexistuje "blueprint", žádná formulace. Hlavně to je zábava v tomhle momentě!
Dneska jsi hrál hustej set, upřímně jsem nikoho neslyšela hrát takhle tvrdě už strašně dlouho. A tys mi říkal, že to umíš ještě hustěji!
smích Jo, to definitivně. Mohly to být celý dvě hodiny "hard base"!!! smích
Proč jste do názvu přidali vs Masterblaster?
Teď jsme zrušili versus, už je to jenom Aquasky Masterblaster.
Aquasky je naše d&b jméno, Masterblaster je naše breakbeat jméno, ale kvůli record labelům, kteří kvůli prodeji desek chtěli Aquasky, jsme to spojili dohromady. A teď se nějakej techno band nebo co jmenuje Masterblaster. Původní myšlenka byla začít s AvsMB a pak to rozdělit, no a teď už to takhle musí zůstat.
Není Masterblaster stará videohra?
Jo to asi je, ale my jsme to vzali z Mad Maxe 3.
Pořád se vedou polemiky mezi CD a vinylem, kterému dáváš přednost a co si myslíš o tom, kam to povede?
Já definitivně vinyl. Nějak jsem ani nezačal hrát z CDs, myslim si, že bych začal, kdybychom prodávali CDs. Kdybych měl label, kterej produkuje CDs, tak bych asi z nich hrál víc, ale my samozřejmě produkujem vinyly, tak kdybych hrál v kubech CDs, nebyla by to promotion pro náš label.
A myslíš si, že to někam s cédéčkama povede?
Asi jo, kvůli internetu, bootleggingu a všem těmhle věcem. Už nemusíš hudbu hledat, prostě si jí stáhneš zadarmo – nemusíš hrát vinyl, můžeš hrát zkopírovaný CDs. Myslim si, že nakonec to tak bude. Generace pode mnou, dnešní teenageři - 16, 17 let starý, se už neobtěžujou kupovat vinyly. V příštích 10-ti letech to bude ještě horší…
Před dvěma týdny jsem se bavila s Adamem Freelandem a on mi řekl, že to co hraje, by nenazval nu skool breaky. Řekl bys, že vy produkujete nu skool breaky?
No, já vlastně ani nepoužívám tenhle název. Nikdy jsem si nemyslel, že to sedí na to, co jsme dělali. Protože, když jsme začali nahrávat, v podstatě jsme se pokoušeli přeformulovat jakoby old skool breax, něco jako ze začátku 90 let. Pokoušeli jsme se to jakoby zrekonstruovat. Zpravidla v UK tomu tak říkají.
Kdy můžeme očekávat nové album po Stay Fresh?
Nový album chystáme na duben-květen, bude to kolaborační album.
Na kolaborace se chci taky zeptat..
No celý album bude kolaborace. Příští rok máme 10-té narozeniny v Aquasky, tak jsme chtěli udělat něco víc smysluplnýho. Tak jsme se rozhodli, protože jsme před tím s nikym nespolupracovali, že tak uděláme celý album. V podstatě to bude Aquasky a album se bude jmenovat Versus. A budou na něm lidi, se kterýma v tomhle momentě rádi spolupracujeme.
Jména?
Freq Nasty, Krafty Kuts, The Freestylers, Phil Hartnoll Of Orbital, The Autobots, Backdraft, The Breakfastaz, Tayo, Mixologists, Dj Format, Mc Spyda, Chris Carter, Pendulum, Lisa Lashes
No teda samý velký jména a taky je to hodně lidí!
Jo to je. Je to asi 12 skladeb a asi 20 spoluprácí.
Jak to děláte?
Například, když skládáme věc s The Breakfastaz, je ve studiu 6 lidí – 3 z Breakfastaz a my 3.
A máš nějaké oblíbené producenty? Jsou to ti samí, jako na připravovaném albu?
Jo, převážně. Mám rád všechny, kteří jsou podepsaní u našeho labelu, v podstatě jsou to všichni ti, které jsme po rozmyšlení hledali, když jsme začali label.
Ale především mám rád Backdraft, Freestylers – myslim si, že oni vědí, jak složit pěknou dancefloor věc. Breakfastaz, no určitě všichni na našem albu. Baitercell and Schumacher, Distortion, Control Z. Hmm, JDS, všechny jeho věci jsou dobrý, je to melodický, a já mám rád melodický věci. Já vím, že my děláme hodně přímý hard base line věci, ale když jsme začali s Aquasky před 10-ti lety, dělali jsme jenom melodický věci. Teď už je neděláme, protože tuhle fázi máme už za sebou. Ale pořád se mi líbí dobrý melodický skladby.
Co by podle tebe měla mít ideální breakbeat skladba?
Melodii, hodně, ale fakt hodně hustý basy. Smích musí mít sharp pounding beaty, v podstatě musí fungovat na parketě. Řekl bych, že každá věc je dobrá pokud šlape na parketě.
Když hrajete všichni 3 dohromady, je to živák?
Jenom hrajeme z desek, ale jsme zrovna teď ve velmi blízkým stádiu na zkonstruování živýho setu. Tak doufáme, že ke svým desátým narozeninám začneme hrát živě.
10 let je dlouhá doba, já jsem breakbeat objevila teprve před 3 lety.
No breakbeat jsme začali před 4 lety..
A jak?
Přes Adama Freelanda. Adam pracoval pro společnost, se kterou jsme spolupracovali, tak jsme se znali. Myslim, že v 1999 jsme jeli hrát do Cornwall a Adam tam hrál na druhým stagi. Byli jsme v šoku, byli jsme jako "No do prdele, co ty tady děláš?" a on říká "No hraju, jsem DJ a producent". A my jako " Wow, nice one!", a pak nám zavolal a říká "Myslim, že byste mohli dělat dobrej breakbeat. Tak to zkuste". Tak nám posílal breakbeat CDs a desky, poradil a tak…no to už je před 4-5 lety..
Můžeš mi trochu vysvětlit situaci s vašimy labely?
Tak, máme Sonix – náš d&b label, víc dancefoor d&b. Incident je náš jazzy, hudební d&b. Passenger je náš breakbeat label – víc dancefloor breakbeat. A pak nový 777, který je víc rozmanitý. Jo a ještě náš zbrusu nový d&b label Black Noise. Chystáme se to snížit a mít jenom 3 labely… Passenger, 777 a Black Noise. Black Noise bude remixovat breakbeat věci na d&b.
Děkuju za rozhovor
Foto: Dancer