Tintin

Americký komiks má svého Supermana, Batmana a celý marvelovský vesmír, evropský má Asterixe, Thorgala a Tintina. Hergého mladičký reportér bojující po celém světě proti organizovanému zločinu je jedním ze základních pilířů komiksové kultury. Světu dal jasně najevo, že i v realisticky tvářícím se komiksu může pes mluvit, a dalece předstihl dnešní módu decentně pankáčských účesů.

Náčelník: "A nyní vykopejme válečnou sekyru."
Indián: "Moudré slovo náčelníka."
Náčelník: "U všech dýmek míru! … Nemůžu si vzpomenout, kam jsme ji naposledy zakopali."
Padouch: "Kruci!"

Albatros prozatím vydal tři Tintinovská alba s názvem Tintin v Americe, Faraónovy doutníky a Modrý lotos. Jedná se o příběhy s pořadovým číslem 3, 4 a 5. Jestli teď přemýšlíte, co jste dělali, když byla zrušena jednička a dvojka, nemusíte se bát. Nedělali jste nejspíš nic a jednička ani dvojka zrušeny nebyly. To jen Albatros, vcelku rozumně, vynechal první dva tintinovské příběhy odehrávající se v Sovětském svazu a africkém Kongu.

faraonDůvod je prostý, oba nedosahují kvality následujících dílů, protože jsou do značné míry poplatné tehdejším představám o světě. Což by u Tintina, u kterého jde vedle situační komiky především o správné reálie, přeci jen vadilo. Komiksy vycházely nejprve v černobílé podobě na pokračování v časopise Petit Vingtiéme, později byly přepracovány jako barevná komiksová alba a tak vycházejí dodnes.

Hergé před samotným vymýšlením příběhu věnoval mnoho času studiu kultur vzdálených exotických zemí. Nejvíce se to projevilo na opravdu vysoké kvalitě alba Modrý lotos, které slavný tvůrce dokonce konzultoval s Čang Čon-ženem, čínským studentem ve Francii. Přesné a detailní vykreslení světa, ve kterém se Tintinovy příběhy odehrávají, spolu se stylizovanou kresbou dohromady tvoří kombinaci vhodnou pro malé ale i dospělé čtenáře.

Zatímco Tintin v Americe (1932) je přeci jen ještě sledem komických situací jen volně spojených tématem pronásledování šéfa zločinecké bandy, v albech Faraónovy doutníky (1934) a Modrý lotos (1946) už Hergé rozvíjí zajímavý příběh plný napínavých zvratů. modrylososČeská vydání kromě příjemné ceny zdobí také ediční poznámky seznamující čtenáře se vznikem komiksu, upozorňující na drobné zajímavosti a nepřímo uvozující samotný děj. Pěkný dárek pro každého, kdo dokáže ocenit dobrodružství s dobrým koncem!

Hodnocení: 80 % / 100% / 100%

Tintin v Americe
Faraónovy doutníky