Hudební recenze: Bulp – "Yrsa"

Za slovenským elektronickým projektem Bulp se skrývá dvojice hudebníků Samuel Štefanec a Jana Štefancová. Toto elektronické duo pocházející ze slovenského Trenčína ve svých skladbách kombinuje prvky abstraktní elektroniky, ambientu nebo downtempa, díky čemuž vznikají neuvěřitelně svěží a okouzlující hudební počiny, za které by se nemusel stydět nejeden interpret světového formátu. Před několika dny Bulp vyšlo zbrusu nové album s názvem "Yrsa", jež nabízí devítku čerstvých skladeb. My jsme se na tuto aktuální novinku podívali trochu detailněji a výsledek vám přinášíme v následující recenzi.

Osobně jsem se s tímto slovenským elektronickým projektem setkal nyní úplně poprvé, takže než jsem se odhodlal k poslechu alba samotného, bylo potřeba doplnit si mezery a poslechnout si i předešlé hudební počiny. Singl "Far Light", jenž obsahuje i dva remixy, mě velmi překvapil svou dokonalou souhrou všech melodií a především skvělými vokály. Následovalo pětitrackové "Endian EP", z něhož od samého začátku čišely nevšední atmosféry a novátorství. Něco podobného jsem naposledy slyšel ve skladbách interpretů, jako jsou například Bonobo, Tycho nebo Synkro, a velmi mě potěšilo, že něco takového může vzniknout i "u nás". Po naposlouchání "Endian EP" jsem byl velmi zvědav, s čím Bulp přijdou na chystané desce, a zda, je–li to vůbec možné, posunou už tak velmi vysoko nastavenou laťku ještě o kus výš. Odpověď přišla hned po prvním doposlouchání. Možné to je a Bulp to se svým albem Yrsa zvládli na výbornou!

Bulp

Album otevírá pozvolně plynoucí titulní skladba "Yrsa", s níž Bulp zlehka začínají vyprávět nevšední hudební příběh, který nejednoho posluchače chytí za srdíčko. Instrumentální "Yrsa" jako by plynule navázala na předchozí EPčko "Endian", inteligentní hra s všemožnými zvuky a samply skladbě dodává jedinečný feeling a v posluchači vzbuzuje napětí a očekávání, co bude následovat. Z instrumentálního úvodu celé desky následuje pozvolný přesun k zamyšlené skladbě "For What Is Worth". Ta už od začátku uchvátí svou propracovaností a skvělými aranžemi. Naplno se zde také projeví jedna z nejsilnějších stránek projektu Bulp. Kromě vynikající atmosféry zde totiž nechybí krásné vokály, jež dokonale dokreslují hudební prožitek. To, že méně je někdy více, následně odhalíme ve skladbě "Left Behind". Minimalisticky pojatá věc navozující pocit nejistoty a osamění sází na pomalé tempo, díky němuž zde vynikají především vokály. "Left Behind" nikam nespěchá, nechává posluchače vychutnat si líbivé melodie, aby následně mohla vygradovat do velkolepého finále plného zasněných atmosfér, jimiž se celá skladba vkusně překlene do svého konce.

Minimalismus je na první poslech cítit i ze skladby "On The Run", jejíž experimentální pojetí ladně navazuje na předchozí věc "Left Behind". Opět nechybí skvělé vokály, jež stejně jako u předchozího tracku dokonale podchycují tajemnou atmosféru. Zde také musím vypíchnout hutnou basovou linku, která v závěru skladby neočekávaně nastoupí na scénu a v posluchači zanechá opravdu silný prožitek spojený s pocitem mrazení. Za tohle dávám velký palce nahoru, takový zvrat už jsem hodně dlouho nikde neslyšel. U většiny skladeb člověk tak nějak vycítí, že se nějaký podobný zvrat co nevidět objeví, "On The Run" je ovšem tak dokonale naaranžována, že do poslední chvíle posluchač netuší, že se na něj něco podobného chystá. Opravdu krásná práce!

Pátá "Bluma" oproti tomu sází na okouzlující melodie, doprovázené hutnou basovou linkou, jež spolu s nalomeným beatem tvoří souhru zamyšlených a procítěných atmosfér. Nemohu si pomoct, ale tato skladba mi svými aranžemi připomíná tvorbu amerického projektu Tycho, minimálně je zde cítit trocha té inspirace. Ambientně naladěná skladba "Yours" poté uchvátí koexistencí líbivých zvuků a skvělého vokálu. Pozvolný začátek a následná gradace, která se po uplynutí slastných pěti minut přehoupne k dalšímu tracku, dělá z této části "highlight" celého alba. Plynulý přechod k temné a trochu i depresivně pojaté vokálové "Hollow" vskutku bere dech. Předposlední track "Mirror" je zároveň posledním, který nabízí vokály. Pokud jste si mysleli, že po předchozích skladbách už prostě nemůže přijít nic lepšího, tak jste na omylu! Skladba "Mirror" je totiž skutečnou perličkou na závěr a svou jedinečnou atmosférou krásně dokresluje hudební příběh. Následuje ještě experimentální instrumentálka s názvem "Koto", která poté plynule uzavře celou desku. Jednotlivé skladby si můžete poslechnout na portálu SoundCloud.

Bulp

Málokdy se stává, že vás některé album tak pohltí, že u jeho poslechu vydržíte od začátku do konce. "Yrsa" od slovenského projektu Bulp však právě takovým albem je. Jsme téměř v polovině roku 2017, od jeho začátku vyšla už řada skvělých alb, a spousta jich ještě v následujících měsících vyjde, ale v kategorii Album roku mám jasno už teď. Jsem velmi rád, že v srdci Evropy může vzniknout deska světového formátu. Teď možná budou někteří z vás namítat, že je tady spousta producentů, kteří už také vydali úspěšná alba, jež měla úspěch i ve světě. To je samozřejmě pravda, vychází řada skvělých desek, ovšem právě tato je dle mého názoru jedinečná tím, jak dokáže posluchače vtáhnout do hudebního příběhu a nepustit jej až do samého konce. Od debutového EPčka "Endian" je zde navíc slyšet i posun v produkčních postupech, precizní souhra melodií, samplů a vokálů jejich nové desce velmi sluší, a střídání různých atmosfér navíc posluchače udržuje v určitém napětí.

Bulp

Jediným záporem tohoto alba je fakt, že jako všechny ostatní desky jednou skončí. Bulp se v roce 2015 stali objevem roku v Radio Head Awards, jsem tedy velmi zvědav, jak si povedou s jejich novým počinem. "Yrsa" je totiž album, které stojí za pozornost a rozhodně by vás nemělo minout. Při jeho poslechu vás totiž čeká nejedno překvapení. Album "Yrsa" od slovenského dua Bulp vyšlo 10. dubna u Deadred Records a Starcastic Records. Pořídit si jej můžete jak v digitální podobě, tak i na vinylu přes oficiální Bandcamp projektu.

stanjah

Sledujte také: