RECENZE

 

Filmová recenze: Temný rytíř povstal

Od finále Temného rytíře uběhlo ve filmovém světě osm let. Harvey Dent byl prohlášen za hrdinu, v jeho jménu byl vymýcen organizovaný zločin v Gothamu a z Batmana se stal v očích úřadů vrah a štvanec, kterého už léta nikdo neviděl. Stejně jako Bruce Waynea. Ovšem blíží se změna – a nebude to žádný větříček, ale pořádná bouře, který srazí hrdiny na kolena, modly z jejich piedestalů a z Gothamu nadělá haldu třísek a rozlámaného železobetonu. Přichází ultradrsný žoldák Bane; muž, který v komiksu přerazil Batmanovi páteř. Ano, tentokrát bude gothamský netopýr trpět. A divák bude nadšený...

 

Temný rytíř povstal je pecka. To jen aby bylo hned jasno. Je to pecka mezi oči, na solar a přímo na komoru. Ale není to bomba, jak se čekalo. To je ale problém spíše přehnaných očekávání, ne reálných možností filmu, který je pořád zatím to nejlepší, co jste mohli v posledních letech v kině vidět (a Tarantino i Jackson se budou muset hodně snažit, aby tohle tvrzení zpochybnili). Scénář je sice tentokrát přímočařejší a mnohem otevřeněji se odvolává na šestákové kořeny Batmana, ale i tak nabízí velmi komplexní zážitek, ve kterém si navíc snad poprvé filmaři uvědomili, jak by měl vypadat třetí díl trilogie... Takový pocit provázanosti s předchozími díly a diváckým zážitkem, jak jste jej cítili tehdy a jak jej budete cítit teď – to si ve filmu opravdu nevybavím. Možná původní Hvězdné války, ale jinak? Jednomu je skoro líto, když Nolan konečně vykopne své hrdiny do osudového boje. Do té doby je to totiž neuvěřitelně lidský film (za 250 milionů dolarů, nekupte to), ve kterém se ovšem cítíte jako doma i vy v kině. Proč? Především proto, že Nolan ždímá z herců maximum.

Chritian Bale je skvělý, Tom Hardy děsivý, Marrion Cotillard uhrančivá, Anne Hathaway božská a Michael Caine je důvodem, proč Bůh stvořil Británii a britský přízvuk. Dostaneme i Oldmana, Murphyho a Neesona. Nádhera. No a pak najednou začne akce a veškerá ta nádhera je ještě povýšena. Lehkost, s jakou je Batman „zlomen“, pohroma v Gothamu, strach všech zúčastněných před přírodní ničivou silou jménem Bane... to je hmatatelné a sakra slyšitelné, protože Hans Zimmer si na stará kolena nastudoval ve slovníku pojmy jako „osudovost“, „tragédie“ a „Richard Wágner“ – tedy, on ta hesla znal už dřív, ale tady, ve správně ozvučeném kině, vám urve vnitřnosti, rozvibruje kosti a donutí pořvávat spolu s filmovými postavami ono titulní „Rise! Rise! Rise!“ Především díky technickým kvalitám si vlastně ani neuvědomíte, že sledujete nejslabší díl trilogie (který ovšem obsahuje její nejlepší scény; včetně až bradburyovského epilogu, který je sice zcela mimo možnosti tohoto světa, ale stejně vám u oka otevře slzný vrt jak v Iráku). V čem by byl problém?

Christopher Nolan si ve svých batmanovských filmech vždy zakládal na tom, jak propojil komiksovou předlohu s aktuálním světem, jak je drsný, temný a realistický. Inu, nekomiksový. Což byla blbost tehdy a je to blbost i teď. Batman začíná, Temný rytíř i Temný rytíř povstal – u všech snímků nakonec zjistíme, že všechno, co je zdánlivě Nolanova originalita, už tu někdy v komiksech bylo (především v těch Franka Millera a Jepha Loeba). Nolan je vlastně nekomiksový v tom, že splachuje do záchodu dějin Schumacherovy filmy. Jenže to trilogii nijak neubírá na kvalitě, Nolan je totiž nejlepší režisér, jaký zatím dostal Batmana na hraní a přesně ví, v čem je silná komiksová předloha, jak funguje film a co do něj chce přenést. Všechny jeho filmy jsou ukázkou té nejlepší filmařiny, byť někdy na úkor nějakého osobního vkladu. Jako kdyby divákům sděloval: tohle jste sice viděli už jinde, ale já to umím ještě líp. A divák může mluvit o zatracené klice, že má ten chlap pravdu.

Stačí se podívat na linii s Banem – tenhle žoldák, pro něhož se jeho poskoci klidně obětují a jeho nepřátelé hromadně emigrují či páchají sebevraždu, si do batmanovského universa odskočil z bondovek Pierce Brosnana – lokacemi, přepálenými scénami, motivací postavy (konkrétně ze Zlatého oka a Jeden svět nestačí – což berte jako nápovědu k jednomu zásadnímu zvratu)... Vtip je v tom, že žádná originální brosnanovka nebyla tak brosnanovská a tak dobrá, jako třetí Batman. To je sice hezké, ale my chceme jít do kina především na Batmana a ten prostě nemá tolik prostoru a pokud se dostane do „brosnanovského“ prostředí, tak působí jako pohádka. Což u Nolana nebývalo zvykem (za všechny uveďme Batmanovu rekonvalescenci po nuceném odchodu na „dovolenou“ a její časový horizont, to by vážně nefungovalo...). Na druhou stranu bych určitě oponoval těm, kteří budou film osočovat z laciných sociálních proklamací a z dekonstrukce kapitalismu – všechny Baneovy kecy o moci lidu jsou jen výsměch, jak se ukáže v závěru.

Se vší tou proklamovanou nekomiksovostí a oproštěním se od nadsázky, což byly mantry 99 % kritiků po Temném rytíři, je pak úsměvné, že nejlépe v tomto filmu Batman funguje v dialogových přestřelkách se zlodějkou Selinou (aka Catwoman), které jsou přesně jako v komiksu (konkrétně v Temném vítězství) – Anne Hathaway do nich přitom napumpovala takovou dávku šikéznosti a kočičího půvabu (opět za milé nápomoci pana Zimmera, až by na to měla mít zbrojní pas (schválně si všimněte kočičí hravosti při masakrování nepřátel, mazlivého prohlášení „I´m adaptable“ či způsobu, jakým občas vystrkuje špičku jazyka). V podstatě jen další důkaz toho, že bych klidně oželel destrukci Gothamu, kdyby Nolan natočil batmanovskou obdobu Dannyho parťáků.

Což tedy nenatočil. Temný rytíř povstal zůstává akčním blockbusterem a přes pár zádrhelů (viz ona bondovitost či otravně patetické scény jako např. konec policisty Foleyho) je v této kolonce jasným šampionem roku (a to s největší pravděpodobností nejen toho letošního).Tak doufejme, že mu v dalším povstání (byť vzhledem k prohlášení většiny zúčastněných už asi jen v žebříčcích tržeb) nezabrání jisté coloradské hovado, které si pravděpodobně zajistilo cameo v nové řadě South Parku – ale to jen hádám cestou na další projekci Nolanova kousku.

Hodnocení: 90 %

THE DARK KNIGHT RISES

Režie: Christopher Nolan

USA, 2012, 164 minut.

Hudba: Hans Zimmer

Kamera: Wally Pfister

Hrají: Christian Bayle, Tom Hardy, Anne Hathaway, Michael Caine aj.

Boris Hokr

 
 
 
 

ČLÁNKY AUTORA

 
 
 
 
 
 
 
 

Partnerské linky: festivaly 2016