Komiksová recenze: Crying Freeman - Plačící drak 1

Puritánům, kteří zbystří, kdykoliv se objeví nějaké formální omezení nebo upozornění, již zřejmě bliká výstražný majáček. Komiks Crying Freeman - Plačící drak je totiž určen čtenářům nad osmnáct let. S ohledem k otevřeným sexuálním scénám se jedná o logické věkové doporučení. Na druhou stranu se mohou nezletilci zkazit více na leckterých veřejných záchodcích.

Co se mangy týče, je v České republice nabídka značně limitovaná. Ještě před pár lety sice nebylo k dostání v podstatě vůbec nic, ale ani současná situace prozatím nesvádí k nadšenému halekání. K dispozici je dostatek takřka nečitelného balastu, který se tváří jako japonské komiksy, ale leckdy jde o korejskou tvorbu (tzv. manhwu), případně o americké pokusy napodobit zemi vycházejícího slunce. Sem tam vykoukne nějaká průměrná záležitost a občas vyskočí zcela nečekaná pecka jako kupříkladu třídílná Spirála Džundžiho Ita. Omezený výběr vychází z toho, nakolik komplikovaná a zdlouhavá je komunikace s Japonci, kteří pod sebou mají ty slavné a žádané tituly. Údajně trvalo kolem deseti let, než se podařilo nakladatelství Crew získat práva na Naruta, Death Note a Crying Freemana. Předlouhé čekání je však kompenzováno kvalitou.

První část Crying Freemana již vysedává na poličkách. Vypráví o Plačícím drakovi, nájemném vrahovi, který likviduje na přání čínské mafie všechny nepotřebné živly. Jednomu z násilných aktů přihlíží Japonka Emu Hino, devětadvacetiletá a stále panensky čistá dívka. Vedle krvavého činu viděla také zabijákovo atypické chování - po dokončení úkolu se v jeho krásné tváři objevil proud slz. A také jí sdělil své jméno, což v Číně znamená, že se s Emu brzy opětovně setká, jelikož nájemní vrazi opravdu nemají rádi náhodné svědky.

Očekávaný průběh se ale zvrátí do prazvláštní romance. Před čtenářem se otevírá svět podivných emocí, u nichž je ihned patrné, že se japonská mentalita razantně liší od té naší. Nelítostné akční scény se střídají s explicitně zobrazovaným sexem a přehnaně citlivou osudovostí, přičemž to má své osobité kouzlo, kterému se velice snadno propadá. Je to strašně zajímavé, protože vytvořit podobnou kombinaci na západě, bude se v nejlepším případě jednat o solidní parodii na klasické mafiánské příběhy. Pod scenáristickým vedením Kazua Koikeho však vzniklo veskrze seriózní a vážné drama, které se odehrává na půdorysu zběsilých přestřelek a místy až absurdních hand-to-hand soubojů. A to se v prvním díle prozatím jen budují ústřední charaktery a ve flashbacích je popisován zrod Plačícího draka.

Z pohledu našince v sobě má vyprávění plné kontrastů exotický nádech. Životem pulzující svět z něho ale samozřejmě dělá až spojení s kresbou Rjóičiho Ikegami. Dalo by se dlouze hovořit o jeho realistických obrazech zbraní a automobilů. Případně o panoramatech metropolí a mimoměstských krajinkách, s nimiž během jednoho panelu nechává zapomenout na předchozí napětí. Pro čtenářovu pozornost je však nejvýraznější, jak Ikegami pracuje s pohybem. Nespoléhá se na jeden způsob - slučuje mnohočetné zobrazování postav v rámci obrázku, celostránkové koláže, jednoduché čáry pro naznačení hýbání končetinami nebo pro mangu typické „rozmazání“ pozadí do mnoha stejnosměrných linií. Stále se objevují nové kombinace, takže se akční scény neomrzí a neztratí dynamiku. I závěrečné pasáže frčí v podstatě stejně zběsile jako ty úvodní.

Dá se samozřejmě tipovat, jakým způsobem bude příběh pokračovat, ale bylo by velice riskantní na svůj odhad vsázet. Koike s Ikegamim totiž v prvním Crying Freemanovi ukázali spoustu příjemných překvapení. A dá se očekávat, že další mají v záloze také pro pokračování. Zbývá se tedy těšit na listopad, kdy by měla vyjít další macatá kniha, která se čte zprava doleva.

Crying Freeman - Plačící drak 1

Scénář: Kazuo Koike

Kresba: Rjóiči Ikegami