RECENZE

 

Komiksová recenze: Transmetropolitan 4: Nová lůza

Vítejte ve futuristické Americe! Po levé straně můžete vidět kamenování návštěvníka pornokina, po pravé pak vysávání drog z mrtvých rockových hvězd. O dva bloky dál naleznete technologické vakuum, které si dává za cíl znovuobnovení interakce mezi lidmi tváří v tvář. Hladovějícím doporučujeme vyzkoušet delfíní nugetky nebo čerstvé hamburgery soba Rudolfa. Nechte si čvachtat.

 

 

Svět, ve kterém žije zuřivý reportér Spider Jerusalem, je šílený. Na každém rohu se potulují vrazi, prznitelé psů, zloději DNA, drogoví dealeři a další lidský sajrajt. Dvouhlavé veverky pobíhají v parcích, dvouhlavé kočky v bytech a reklamní zprávy v hlavách konzumentů. Žádný div, že Spider je taky šílený. Za ty roky do sebe napumpoval už tolik kvazilegálních substancí, že se o normálnosti skutečně hovořit nedá. Ačkoliv co by se dalo ve Městě vlastně považovat za normální.

Rozhodně ne kandidáti na prezidenta, kteří se svou propagační masáží aktuálně blokují každý interaktivní billboard a dostupný leták. Jenže vybrat si mezi nixonovským Sviňákem a psychopatickým Fešákem je asi stejné, jako si zvolit kulku do kotníku, nebo kolena. A nejhorší na tom je, že veřejnost už se vůči hledání nového vůdce stala naprosto apatickou. V podstatě jediný, komu se volby dostaly nedobrovolně pod kůži, je právě Jerusalem. Na konci minulého dílu Rok parchanta mu zabili kámošku, šéfku Callahanovy politické kampaně Vitu Severnovou. Což u nihilistického psavce sloupku „Nenávidím to tu“ dokázalo vzbudit zájem.

 

 

Série Transmetropolitan v podstatě představuje komiksový blog populárního scenáristy Warrena Ellise. Britský tvůrce pozorně sleduje naši současnou situaci a ve značně kritickém duchu ji přenáší do světa budoucnosti, v němž by si jen málokdo přál žít delší dobu. Skrz jednotlivé díly samozřejmě udržuje dějovou linii, ale samostatné prozkoumávání daného prostředí má stejný, ne-li větší, význam. V Nové lůze je to z doposavad vydaných částí nejpatrnější.

Hodně času totiž ústřední postava bloudí ulicemi a monitoruje předvolební náladu v řadách běžných občanů. Vzpomíná na minulé události, seznamuje se s prapodivnými existencemi a jejich ještě prapodivnějšími názory a dělá čtenáři průvodce osobitým univerzem. Průvodce sice šíleného, vulgárního a po většinu času pekelně nakrknutého, ale stále natolik inteligentního, abyste ho chtěli následovat. Takové hlášky, jaké ze sebe hází Spider Jerusalem, zkrátka těžko hledají konkurenci.

 

 

„…což ve mně vyvolává vzpomínky. My na nábřeží jsme byli tak chudý, že se tam do ohňostrojů na oslavu Novýho roku musely používat právě vnitřnosti. Naštěstí jsme tam měli hromadu lidí z Novýho Zélandu. Ale nakonec jsme je spotřebovali beztak všechny. Vzpomínám si, jak chtěl Levák Igpen docílit stejnýho efektu tím, že nacpal koš štěňat do drtičky.“

Také kresba Daricka Robertsona plně podporuje koncept samostatně stojících událostí namísto tradičního vyprávění, které směřuje stále kupředu. Na zdech domů se nachází fůra vtípků a srandiček, po ulicích se prochází lidé s rozličnými technickými vymoženostmi, v parcích přebývá zmutovaná zvířena. Je žádané, aby se čtenář s jednotlivými panely blíže seznámil, nejen přečetl text v bublinách a letmo si prohlédl obrázek.

Jelikož několik obálek k původnímu sešitovému vydání stvořil Geof Darrow, mistr v absolutním vyčerpání prostoru extrémním množstvím detailů, dostává volné blogařské pojetí další argument k dobru. Transmetropolitan je zkrátka komiksem pro cyberpunkové průzkumníky. Originálním, chytlavým a strašlivě vtipným. Nová lůza oproti svým předchůdcům ani v nejmenším nezaostává.

 

Transmetropolitan 4: Nová lůza

Scénář: Warren Ellis

Kresba: Darick Robertson

Překlad: Darek Šmíd

Nakladatelství: BB art, Crew

Počet stran: 144

Cena: 399,- Kč

Info: www.bbart.cz

 
 
 
 

ČLÁNKY AUTORA

 
 
 
 
 
 
 
 

Partnerské linky: festivaly 2016