Komiksová recenze: Y: Poslední z mužů 4 - Heslo

Být partnerce věrný představuje pro spoustu pánů nadlidský úkol. Ale existují samozřejmě tací, co zkrátka za žádných okolností nechtějí podvádět. I kdyby tou okolností bylo vymření veškeré populace s chromozomem Y. Je asi jasné, že udržet se, když jste jediným mužským na světě, posléze vyžaduje krom sebeovládání i časté odskoky do koupelny.

Když se začne mluvit o posledním chlápkovi mezi hromadami žen, je přirozené, že se první představy, jak by to tak mohlo fungovat, stočí k erotickým fantaziím. Přeci jen by pro vlastníka penisu neexistovala žádná konkurence a spousta žen by potřebovala uspokojit své tužby. Komiks Y: Poslední z mužů operuje s premisou, že po světě pochoduje pouze Yorick se svým opičím kámošem jako jediní zástupci mužského pokolení. Ale paradoxně během prvních třech knih nehrála sexualita nijak závratnou roli. Jistě, narážky byly přítomny, ale hlavní slovo měla smrtící tragédie. Scenárista Brian K. Vaughan chtěl mimo jiné i vyčkat na moment, kdy čtenáři přestanou do příběhu rozmnožovací tendence dosazovat automaticky, aby mohl udeřit o to překvapivěji. První rány přijdou hned na začátku čtvrtého dílu s označením Heslo.

Yorick musí zůstat u jedné z někdejších kolegyň vládní agentky 355. Penzionovaná ženština, která se schovává pod kódovým označením 711, Yoricka ukryje ve svém srubu v coloradské divočině. Mohlo by se sice zdát, že půjde o poklidný víkend na samotě u lesa, jenže paní domácí má s posledním mládencem na zeměkouli jiné plány. Aby bylo dramatičnosti učiněno za dost, řešit se nebude nic menšího než otázka života a smrti. A řešit se bude dosti nevybíravými způsoby.

Část, po níž se pojmenoval tento book, v kontextu celého příběhu zastupuje tradiční vysvětlovací pasáže. Však víte, takové ty podstatné momenty, kdy se charakteristika ústřední postavy prohlubuje skrz flashbacky. Díky nim se osvětlí některá nejasná místa z minulých dílů a také se předpřipraví pozice do budoucna. Detailnější psychologické prokreslení napomáhá silnějšímu splynutí s hrdinou a dalším žádaným záležitostem. U amerického scenáristy je však obdivuhodné, že i pro tuto takřka povinnou narativní chvilku připravil osvěžující způsob, jak informace předat.

Nebylo by fér prozrazovat, co konkrétně se Yorickovi přihodí, ale je na místě říci, že Vaughan čtenáře nutí k rychločtení. Jedna atraktivní situace střídá druhou, dialogy se vedou v pekelně svižném tempu a za cliffhangery na konci každého sešitu by se nemusel stydět ani televizní seriál Ztraceni. Právě do tvorby Ztracených ostatně Vaughan také fušoval, takže není nic zvláštního, když přesně ví, čím čtenáře zaujmout.

Kanadská výtvarnice Pia Guerra to ví samozřejmě též moc dobře, a tak opětovně předvádí ukázkové příklady vedení čtenářovi pozornosti. Její kresba sama o sobě není nikterak uchvacující, ale ve spojení s Vaughanovým scénářem přesně splňuje potřebné funkce. V poklidných místech se vykresluje s maličkostmi, aby nastolila idylku a podpořila hláškování postav, v dramaticky vypjatějších momentech naopak vynechává pozadí a zaměřuje se primárně na mimiku postav. Všechno šlape jak má.

Funguje i druhá část Soutěska vdov, která přináší další várku postkatastrofické atmosféry, avšak neposkytuje nic závratně nového od předešlých dílů. Jedná se zkrátka o chytře vystavěný road trip z prostředí, které bylo zasaženo neznámou pohromou. V Heslu o samotném neštěstí sice není prozrazeno nic konkrétnějšího, ale stále je radost prokousávat se dál a snažit se tajemství rozlousknout. Třeba se v říjnu, kdy by měla vyjít pátá kniha z deseti, dozvíme víc.

Y: Poslední z mužů 4 - Heslo

Scénář: Brian K. Vaughan

Kresba: Pia Guerra, Goran Parlov