CLANEK

 

Stagemanažeři - machři v zákulisí

Janáčková, Hájek, Vostárek nebo Vanický. Jmenují se všelijak a většinou o nich nemáte vůbec žádné ponětí. Často až do chvíle, kdy se na konci party objeví vedle vašeho oblíbeného DJe, a bez milosti akci za povyku tisíců hlav před pódiem ukončí a pošle vás domů. Pohybují se v zákulisí každé veliké party nebo festivalu a patří k tomu nejdůležitějšímu, co na nich prostě bezpodmínečně musí být. Vždy mají vysílačky, desky s mnoha papíry, na krku šňůrku s mobilními telefony, klíče, hromadu tužek a energy drink. Řeč bude o inspicientech neboli stagemanažerech.

 

Machři v zákulisí

Už sám název této profese mluví za vše. Stagemanažer patří k důležitým částem produkčního teamu a kromě promotéra či samotných stavbařů přijíždí na místo konání jako jeden z prvních. Mnoho pořadatelů má za léta své praxe okruh svých známých, kterým věří, má s nimi dobré zkušenosti a každý rok jim určí do péče celkovou starost o jedno z plánovaných pódií. Bohatší promotéři  - především na monstrózních několikadenních festivalech potom objednávají komplexní servis některé z mnoha produkčních agentur. Jedním z kompromisů bývá pravidelně také zástupkyně agentury Eastbase, Alena Drahotová. Nárazově se této práci věnuje už několik let a má za sebou produkci například předávání cen Žebřík či stage na Cosmic Tripu. Na párty jezdí od ranného mládí a jak sama tvrdí, v rámci její práce to není nic neobvyklého.

Jak vlastně na to?

A jak tedy takové manažerování reálně vypadá? Není to žádná legrace a to ani pro zkušené členy teamu. Vesměs se skládá ze dvou nejdůležitějších částí. Přípravy a akce samotné. Alena k tomu povídá: "Co se přípravy týče, záleží jestli si najatý i na ni nebo výhradně jen na akci. Pokud si najatý výhradně na akci, příprava spočívá ve schůzce cca týden před ní, předání finálního programu, scénáře a kontaktů ze strany organizátora. Následně se spojíš s vystupujícími nebo jejich zástupci, aby věděli, kdo je na 'stagei'. Zkontroloval si s nimi časy, zvukové zkoušky a veškeré technické informace a požadavky, které se vystoupení týkají." Technické informace a požadavky odevzdává obvykle manažer či umělec promotérovi po podpisu smlouvy. Obsahuje detailní záznamy, jaké věci budou na pódiu potřeba, jaké gramofony nebo přehrávače v případě, že si neveze svoje a leckdy i konkrétně rozepsaná představa občerstvení. Často se ale stává, že inspicient musí program na pódiu z podstatné části připravit sám: „Jsou akce, s kterými si spjatý mnohem víc a scházíš se například s vystupujícími, jednáš nejen o podmínkách, ale i variantách vystoupení, dle toho sestavuješ program, scénář, kontakty a další podstatné dokumenty. Přebíráš tak i část produkční práce," doplňuje Alena.

Profíci na kolečkách

To dobře zná také jeden z nejfundovanějších v oboru, vedoucí velké skupiny manažerů Víťa Váňa z Nora production. Se svojí partou objíždí ty největší akce v republice. Během Summer of Love jsme ho navštívili v unimobuňce, kde měl svoji dočasnou kancelář. "Všichni naši lidé na stageích jsou řízeni jedním člověkem z centrálního místa, abychom tak předešli zmatkům a měli o sobě přehled. Každý dostane před akcí kompletní informace, které potřebuje a někteří  také kufřík se základním nářadím, kdyby se něco pokazilo a bylo to nutné okamžitě opravit. Hodně sázíme na profesionalitu jednotlivců, ale i tak je často objíždím na skútru a kontroluji. Mimo to jim rád přivezu něco k pití nebo jídlu." vysvětluje. Jeho povinností je kromě koordinace stageí také komunikace se stavbou, zvukaři i osvětlovači. Za léta své praxe jsou schopni de facto zprodukovat cokoliv. Na otázku, jak se mu jedná s promotéry, odpovídá: "Někdy mají svou hlavu a vůbec si nenechají poradit. Chvíli trvá než vysvětlíme, že je lepší nešetřit na pár korunách a mít jistotu, že stage nespadne, nebo do ní v případě deště nepoteče voda," uzavírá.

Tady trojka, prsk, přepínám!

Každý podobně pracující jednotlivec se před akcí účastní několika důležitých porad na nichž se vystřídají supervisoři, dodavatelé techniky, všichni produkční i promotéři. Několik hodin před samotným zahájením, kdy atmosféra houstne a každý dolaďuje věci, které nestihl se rozdělují vysílačky. Na větších akcích, kde se návštěvníci počítají přes pět tisíc jich existuje několik druhů a tedy i několik uzavřených okruhů. Pro manažera pódia je nejdůležitější několik kanálů. Asi nejvíce spojení s centrálou, zdravotníky, bezpečnostní službou a technikem.

Teplo versus zima

Tím to ale nekončí. Dalším důležitým člověkem je promotérův koordinátor. Jak to vypadá z jeho pohledu prozradil Pavel Čejka. Kontakty a informace jsou i podle něj to nejdůležitější: "Rok od roku jsou na stagemanažery kladeny větší nároky. Souvisí to s postupným rozšiřováním Summer Of Love a s performancemi čím dál větších a dražších hvězd, které mají ve všech ohledech přísnější a komplikovanější podmínky", popisuje. V zápětí pokračuje: "Ještě před začátkem samotného festivalu je nezbytně nutné, aby stagemanažer byl dopodrobna seznámen se všemi podmínkami jednotlivých vystupujících - od těch technických až po to, jaké pití a kolik ručníků má být na pódiu připraveno. Stejně tak musí dostat kontakty na všechny důležité osoby - od technika, který má náhradní jehly na gramofony až po hotel, ve kterém je vystupující ubytovaný. Z tohoto hlediska je většinou všechno v pohodě, a tak největšími problémy stagemanažera na SOL zůstává neustálé vyhánění 'čumilů' z pódia a nedostatek kupónů na pití pro DJe," usmívá se. S tím ale Alena Drahotová úplně nesouhlasí. Práce je náročná a často bývá i pořádná zima. To koordinátor nevnímá, protože si sedí v teplé kanceláři.

Málo spánku, hodně známých

Jaké jsou tedy výhody podobného zaměstnání? "Mě to baví, takže neřeším výhody ani nevýhody. Výhody jsou, že koukáš všem lidem do obličeje. Když si na parketu, tak se jim většinou díváš na záda. Setkáš se zajímavými lidmi. Teď jsem si třeba vzpomněla na moc příjemný pohovor s typem z London Elektricity. A nevýhody? Že někdy akce trvá třeba i tři dny a na akci jsou zrovna tvoji největší kámoši a ty prostě musíš fungovat. Moc se nevyspíš a někdy je vyloženě hnusně. Jinak samozřejmě neseš zodpovědnost jak za stage, umělce, fungování techniky, řešení různých problémů a dodržení časového harmonogramu, tak i konce akce," uzavírá Alena.

VIP bez legrace

Tak co? Líbilo by se Vám něco podobného? Jak sami vidíte, starat se o pódium a DJe, před kterými tančíte ,není vůbec jednoduché. A přitom se ta vysílačka, VIP pásky a vstup do zákulisí zdá tak neodolatelný. No co. Třeba si to jednou někde vyzkoušíte sami.

 
 
 
 

ČLÁNKY AUTORA

 
 
 
 
 
 
 
 

Partnerské linky: festivaly 2016